Rozwiązywanie konfliktów
Uczestnicy będą mieli okazję przećwiczyć różne techniki i metody postępowania w sytuacji konfliktowej, poprzez analizę przypadków z życia zawodowego. Otrzymają praktyczne, sprawdzone sposoby rozwiązywania konfliktów.
A przede wszystkim będą przygotowani do profesjonalnego rozwiązywania konfliktu i zarządzania nim tak jak należy,
a nie tak jak konflikt wygląda i jak samoistnie wpływa na otoczenie.

Konflikty? Zarządzaj nimi, zamiast je gasić!
To praktyczny warsztat, który nauczy Cię, jak skutecznie rozwiązywać konflikty w zespole i przekuwać je w okazje do budowania lepszej współpracy. Poznasz sprawdzone techniki zarządzania trudnymi sytuacjami, które pozwolą Ci działać świadomie i profesjonalnie.
- Jak rozpoznać źródła konfliktów
- Techniki skutecznej komunikacji w trudnych sytuacjach
- Sprawdzone strategie mediacji i negocjacji
- Ćwiczenia i analiza rzeczywistych przypadków

- Jak dostrzegać konflikt w jego wczesnej fazie?
- Jak jasno komunikować sytuację konfliktową?
- Jak docierać do rzeczywistych przyczyn konfliktu?
- Rozpoznać w jaki sposób ludzie reagują na konflikty i jak można wykorzystać wiedzę na ten temat?
- Jak rozwiązywać konflikty i z poziomu stanowisk przechodzić na poziom interesów?
- Jak efektywnie kierować konfliktem w zespole/w organizacji i kiedy włączyć się w negocjacje?
- Wiedzieć co sprzyja eskalacji konfliktów?
- Jak zarządzać emocjami i jak działać w sytuacji konfliktu? (rozwiązanie lub bezpieczne wyjście z konfliktu)
- Jak skutecznie rozwiązywać konflikty i zamieniać je na elementy poprawiające współpracę w zespole?
Konflikt - przyczyny i skutki – pozytywne i negatywne
- W co grają ludzie ? – konflikty jawne i ukryte.
- Kiedy konflikt jest konfliktem? Różnice pomiędzy wymianą zdań i opinii a konfliktem
- Symptomy świadczące o nadchodzącym konflikcie, źródła konfliktów
- Przyczyny powstawania konfliktów
- Mechanizmy powstawania i przebiegu konfliktu
- Dynamika i fazy konfliktu – zachowania sprzyjające eskalacji.
- Co daje konflikt – przeramowanie konfliktu w możliwość do rozwoju.
- Konflikt jako informacja o procesach grupowych
Komunikacja w konflikcie:
- Diagnoza barier w konflikcie i ich eliminowanie
- Unikanie napięć i nieporozumień
- Warunki skutecznego porozumiewania się
- Normy i zasady współpracy
- Komunikacja werbalna i niewerbalna
- Zastosowanie analizy transakcyjnej w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych
- Komunikacja asertywna
Zarządzanie konfliktem:
- Techniki wywierania wypływu pozwalające kierować konfliktem zgodnie z celem jaki chcemy osiągnąć
- Ćwiczenia rozwijające umiejętność kierowania konfliktem
- Sposoby reakcji ludzi w sytuacji konfliktu
- Analiza postaw i zachowań osób w sytuacjach konfliktowych – określanie indywidualnego stylu zachowania, czyli w jaki sposób poszczególni uczestnicy reagują na konflikt
- Jednostki konfliktowe
- Rozpoznawanie konfliktu w jego wczesnej fazie
Rozwiązywanie konfliktu:
- Rodzaje konfliktów
- Rozwiązywanie konfliktów (obserwacja, doradzanie stronom sporu, mediacja, arbitraż)
- Style rozwiązywania konfliktów (Dostosowanie, Unikanie, Kompromis, Dominacja, Współpraca)
- Dostosowanie stylów do sytuacji
- Praca z emocjami w konflikcie. Konflikt jako „wyzwalacz trudnych emocji”.
- Stres – radzenie sobie w sytuacji trudnej bez „zamiatania pod dywan”.
- Wykorzystywanie technik negocjacyjnych w rozwiązywaniu konfliktu
- Rozwój umiejętności rozpoznawania sygnałów nadchodzących konfliktów, poznanie ich przyczyn i mechanizmów.
- Budowanie umiejętności przeramowań konfliktów.
- Rozwój umiejętności komunikacji w konflikcie, poznanie narzędzi AT do wykorzystania w konflikcie.
- Poznanie technik wywierania wpływu w kierowaniu konfliktem, rozwój umiejętności reagowania w sytuacjach konfliktowych.
- Poznani sposobów rozwiązywania konfliktów oraz stylów. Rozwój umiejętności pracy z emocjami w konflikcie i radzenia sobie ze stresem.
