Przyjazny, pomocny, skuteczny

Przyjazny – Pomocny – Skuteczny

Założenia projektu

  • Wprowadzenie standardów profesjonalnej obsługi Klienta (PPS),
  • Położenie nacisku na umiejętności aktywnej sprzedaży,
  • Wzmocnienie wypracowanego standardu ekspozycji produktów  w ladach,
  • Reagowanie na potrzeby i pytania klienta,
  • Efektywna dosprzedaż,
  • Eliminacja zwrotów osłabiających sprzedaż i w efekcie podnoszenie obrotów sklepu.
Moduł I

Wiem co sprzedaję, czyli wiedza o asortymencie sklepu

    • Podstawowe pojęcia i określenia w branży mięsnej
    • Dodatki i substancje wyszczególniane na etykietach
    • Co każdy sprzedawca powinien wiedzieć, aby przekonać klienta i odpowiedzieć na jego pytania? Stworzenie przewodnika dla sprzedawcy

Moduł zakłada krótkie wprowadzenie trenera, analizę case study – czego oczekujemy od sprzedawcy/profesjonalisty, dlaczego? Jak postrzegamy osobę kompetentną, z wiedzą na temat sprzedawanych produktów – dyskusja moderowana. Wyjście od tezy, że ważne jest, aby sprzedawca miał wiedzę o asortymencie. Wprowadzenie trenera do zagadnienia związanego z asortymentem mięso, wędliny. Praca w grupach oparta na analizie przygotowanych materiałów związanych z asortymentem, składami, etykietami – aktywne poznawanie teorii przez uczestników. Prezentacje uczestników omawiane z trenerem, który dopowiada i uzupełnia. Zebranie najważniejszych pytań, jakie zadają klienci i stworzenie przewodnika z odpowiedziami do użytku ekspedientów/-tek.

Moduł II

Rola nastawienia podczas obsługi klienta – SYMULACJA

  • Rola nastawienia do klienta, produktu i firmy a skuteczność sprzedawcy
  • Symulacja wpływu nastawienia na skuteczność działania

Symulacja wpływa na postawę uczestników względem obsługi klienta i aktywnej sprzedaży. Symulacja polega na rozwiązaniu pewnej sytuacji. Zadanie jest kontrolowane przez trenera, a w jego wyniku omawiany jest wpływ wewnętrznych przekonań na nasze zachowanie i naszą skuteczność – samospełniająca się przepowiednia w relacjach z klientem, np. przekonanie, że ludzie czegoś nie kupują, że nie mają pieniędzy, itp. Chodzi tu również o przekonanie do firmy i produktu, które wpływa na naszą skuteczność. Dzięki symulacji obalamy mit, że „nie da się tego zrobić” oraz „to nie zadziała”.

Moduł III

Wprowadzenie do standardów obsługi klienta

    • Dlaczego standardy obsługi mają tak duże znaczenie?
      • Przywołanie historii obsługowych z życia uczestników: pozytywnych i negatywnych
    • Pojęcie marketingu szeptanego
      • Klient zadowolony z obsługi (jaki jest zysk sklepu)
      • Klient niezadowolony z obsługi (jaka jest strata sklepu)

Ten moduł otwiera ćwiczenie połączone z dyskusją moderowaną „Z życia wzięte”, podczas którego uczestnicy opracowują swoje doświadczenia związane z obsługą. Na podstawie ćwiczenia wprowadzone jest pojęcie marketingu szeptanego, a wnioski to: sprzedawcy wpływają na wizerunek marki i ewentualne powroty klienta do sklepu. Każda rozmowa z Klientem jest ważna (ponieważ Klient przekaże pozytywną lub negatywną ocenę kolejnej liczbie osób).

Moduł IV

Narzędzia profesjonalnej obsługi klienta

    • Efekt pierwszego wrażenia (jak długo się utrzymuje i jak wpływa na relacje z klientem)
    • Budowanie pozytywnej relacji z klientem
    • Aktywne słuchanie i jego rola
      • Zadawanie pytań
    • Programatory pozytywne i negatywne w obsłudze klienta (opisywanie produktów)
    • Dbanie o efektywną komunikację
      • Typy klientów – test na styl (Błyskawica, Analityk, Kapitan, Przyjaciel)
      • Jak dostosować się do określonego typu klienta
    • Techniki zwiększania sprzedaży (Schematy i algorytmy dosprzedaży)
      • Skuteczny schemat polecania
      • Umiejętne zachęcanie do zakupu
      • Sprzedaż wiązana, sugerowana, dosprzedaż, promocje, degustacje
      • Jak skutecznie proponować i polecać produkty?
      • Doradzanie

Moduł jest bardzo interaktywny. Poprzez ćwiczenia, zadania indywidualne i grupowe pokazuje jak ważną rolę odgrywa pierwsze wrażenie, budowanie relacji z klientem, rozmowa, doradzanie oraz zadawanie pytań.

Odbywa się również symulacja „co się wydarzy jeśli ktoś nas ignoruje lub nie słucha” – uczestnicy na własnej skórze przekonują się jakie to uczucie. Każdy z uczestników wypełni test, który zdiagnozuje jakim stylem komunikacyjnym się posługuje i jak dzięki tej wiedzy może się lepiej dogadywać z klientami.

W tej części zaprezentowane są również łatwe w użyciu i skuteczne algorytmy i schematy dosprzedaży i polecania.

Moduł V

Przyjazny, Pomocny, Skuteczny –  Filary profesjonalnej obsługi klienta

  • Przyjazny, Pomocny, Skuteczny to przede wszystkim:
    • Aktywna i przyjazna postawa obsługi
    • Dbanie o atmosferę
    • Aktywizowanie klienta
    • Zadawanie pytań i poznawanie potrzeb
    • Posiadanie wiedzy o produktach
    • Doradzanie i edukowanie klienta
    • Polecanie i dosprzedawanie
    • Stosowanie najwyższych standardów obsługi klienta
    • Realizowanie celów sprzedażowych
  • Modelowa scenka sprzedażowa

Moduł zbiera zaprezentowane uprzednio zagadnienia w Filary profesjonalnej obsługi klienta: Przyjazny, Pomocny, Skuteczny i pokazuje jasny i łatwy schemat postępowania podczas obsługi. Wszystkie punkty standardu wynikają z ćwiczeń i aktywności przeprowadzonych w poprzednich modułach. Prezentowana jest modelowa scenka sprzedażowa. Ćwiczenie standardu i umiejętności sprzedażowo-obsługowych, wraz z nagraniem na kamerę i omówieniem, odbywają się na drugi dzień podczas Poligonu Umiejętności.

Moduł VI

POLIGON UMIEJĘTNOŚCI.

Cały dzień poświęcony jest ćwiczeniu umiejętności sprzedażowych i praktycznych związanych z obsługą klienta i aktywną sprzedażą. Ćwiczenie standardu Przyjazny, Pomocny, Skuteczny.

POLIGON UMIEJĘTNOŚCI – symulacje i scenki sprzedażowe w sklepie spożywczym

    • PRAKTYKA!. Scenki sprzedażowe, w których uczestnicy przećwiczą:
      • standard „Przyjazny, Pomocny, Skuteczny„,
      • pierwsze wrażenie,
      • zachęcanie do kupna produktów,
      • dosprzedawanie dodatkowych produktów,
      • doradzanie i odpowiadanie na trudne pytania klientów.
    • Scenki są nagrywane na kamerę, a następnie szczegółowo omawiane przez uczestników i trenerów.

*Uczestnicy uczą się udzielać informacji zwrotnej w oparciu o konkretne zachowania co jest bardzo istotne w pracy zespołowej  ekspedientek delikatesów.